Jobba i Magaluf

Jag reste till Magaluf i början på förra sommaren, tillsammans med en nära vän till mig. Vi hade länge tänkt på att dra utomlands ihop, bara släppa allt hemma, dra till solen och leva livet. Vara fria.


Vi kom ner till Mallis den 1:a juni,
ett litet tag innan den riktiga säsongen drar igång.
Vi hade ordnat boende sedan innan via en gemensam kompis som jobbade där nere.
Vi fick ett rum med dubbelsäng att dela på, och i övriga lägenheten bodde 4 st andra killar!



Utsikten från min första lägenhet

Vi hade inget jobb när vi kom ner, och heller ingen bartenderutbildning (som nästan alla andra där nere har som söker jobb!). Det vi dock hade var en positiv energi, och kände några som jobbade i Magaluf.

Så, det första vi gjorde när vi kom ner var att gå till en svensk bar och be om att få provjobba i Shotbaren (där behöver man inte kunna blanda drinkar, bara hälla upp shots) (som i och för sig kan vara rätt komplicerat haha). Där jobbade vi ett tag och hade ASKUL, tills vi insåg att vi inte skulle tjäna särskillt mycket pengar där..
Så vi skapade ett annat jobb via gammalt hederligt TJAT!!!!



Jag på mitt första jobb!

Klubben Casablanca hade ännu inte öppnat, men vi tjatade på ägaren att låta oss få jobba där så fort de öppnat. Vi ställde upp som gratis PR, hjälpte till att städa, möblera och få ordning på klubben osv.

Därefter kom vi med förslaget att vi skulle arbeta på terassen som "Shot-värdinnor",
det vill säga gå runt och erbjuda gästerna shots och vara allmänt glada o trevliga tjejer!
Han tyckte det var en bra idé och på den vägen var det. Vi fick ett mycket roligt jobb som gett mig massa suddiga härliga minnen :)



Som Casablanca's shotgirl

I den första lägenheten bodde jag och min kompis i två hela månader tills hon beslöt sig för att åka hem till Sverige. Jag som kände att jag inte riktigt var färdig där nere, flyttade in hos Lina och hennes gäng på Komplex, och det var det absolut bästa beslut jag tagit! Så sjukt underbart gäng, går ej att beskriva..

På jobbet i Shotbaren tjänade vi bara provision, vilket gjorde det rätt svårt eftersom det var lågsäsong när vi jobbade där. Men fick man in ett par stora grabbgäng med mycket pengar så kunde man dock tjäna en hel del pengar på en kväll, och man hade jävligt kul på kuppen!

På Casablanca-terassen tjänade vi 1 euro per shot, och vi sålde i snitt kanske mellan 30-50 shots/kväll. Ganska lite, MEN vi jobbade kanske sammanlagt 1 timma (resten festade vi bara!) men det räckte gott och väl att leva på där nere. Dessutom fick vi dricks rakt ner i fickan ;)




Lina & jag i shotbaren

Vi testade även att jobba som PR med att dela ut flyers, samt att sälja biljetter till Partybåten.
Detta är inget jag rekommenderar då det är sjukt svårt att sälja,
och för PR får man nästan aldrig nåt betalt. Bättre att skaffa jobb i en bar/som servitris eller något istället!

Detta var lite info för de som är intresserade av att göra något liknande :)
Och ni som funderar på att åka ner ensamma? KÖR!
Ni kommer träffa massa härligt, öppet folk och ha jätteroligt.
Ta chansen medans ni kan!


//Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0