Skillnaden på kurvig och fet.

Jag tycker att det är jättebra att samhället har börjat hylla andra kroppsformer än size 0, tro inget annat, men man måste vara medveten om skillnaden mellan kurvig och fet. Fetma är minst lika farligt som undervikt, och att ersätta en hälsofara med en annan är rätt ut sagt idiotiskt.
Något jag verkligen inte gillar är alla dessa "Jag älskar min kropp" reportage. Att uppmuntra tjejer att det är okej att vara tjock. Det är klart att du ska älska dig själv, men övervikt är farligt. Att uppmuntra övervikt är lika illa som att uppmuntra undervikt, och jag kan slå vad om att folk hade rasat om någon med anorexia hade fått vara med i ett sådant reportage. Varför? Jo för att undervikt är farligt.
Missförstå mig inte nu, jag dömer ingen. Jag kämpar själv med mina extra kilon, och vet hur svårt det är! Jag är bara emot att samhället främjar ohälsosamma ideal. Fram med hälsosamma kroppar i alla dess former!
FIT IS THE NEW SKINNY!
.
Här tycker jag är en bild som visar skillnaden ganska bra. Tjock-Kurvig-Skinny. Okej, Kim är väl en blandning utav skinny och kurvig kanske, men annars!
Kurvig, men hälsosam!
.
Denna brutta har också snygga former!
.
Fetma...
.
Detta är också övervikt...
.
Hälsosamt?
.
Måste avsluta mitt inlägg med med snyggaste, mest curvylicious kvinnan av dem alla.
.
Damn girl <3

Kommentarer
Postat av: 9kilofett

Men det är ju mycket av en definitonsfråga. Jag håller med dig om att det är frånvänt att hylla fetma, men visste du ex att Marilyn Monroe enligt BMI-skalan var överviktig? Hon vägde aldrig mindre än 70 kilo.

2012-05-02 @ 21:26:25
URL: http://piecesandbits.blogg.se/
Postat av: Åsa

Att vara underviktig är inte lika med att vara anorektisk. Anorexsia är en psykiskt sjukdom. Man kan inte se på någons utsida hur frisk han eller hon är på insidan.

Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa 'The unbearable lightness of being' av Portia de Rossi eller 'The beauty myth' av Naomi Wolf.

2012-05-03 @ 09:24:24
Postat av: Lina

Jag påstår inte att undervikt och anorexi är samma sak. Men precis som att anorexi(vilket leder till undervikt) är en sjukdom så är det sjukliga förhållanden till mat som skapar övervikt och fetma också. Ätstörningar finns åt båda håll. Det jag vill säga med min text är att jag tycker att det är fel utav medierna att hylla ohälsosamma kroppsliga ideal. Istället för att visa hälsosamma kroppar så vill man så gärna motbevisa de smala idealen att man går per gränsen åt andra hållet istället, vilket är precis lika illa.

2012-05-03 @ 10:42:17
URL: http://fitformagaluf.blogg.se/
Postat av: Julia

Övervikt är inte farligt. så jävla trött på alla dessa amatörer som skriver att det är farligt att vara tjock. Nej. Det farliga är hur du tar dig dit och det kallas livsstil. Vikten i sig är inte farlig så länge du inte är smällfet.

Vet du varför det finns folk som väger tresiffrigt på vågen och ändå säger att det är okej att vara tjock? För det är okej att vara tjock, och inte bara om man har kurvor.

2012-05-03 @ 11:40:41
Postat av: johanna

Fast nej, det ÄR väldigt väldigt farligt att vara tjock aka överviktig. Det ger för i helvete ökad risk för både diabetes, kärlsjukdomar och till och med cancer! Kan du ingenting? Dessutom tar nästan alla överviktigas knän och leder skada av den tyngd de måste bära runt på, eftersom skelettet inte är gjort för det. Man ska inte hitta ursäkter om man är fet utan göra nåt åt saken - ändra diet, livsstil och börja motionera :) det är bara sanningen.

2012-05-03 @ 12:01:05
URL: http://fitformagaluf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0